Publisert: 15.04.2019 Oppdatert: 23.07.2021
Den norske fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS kolliderte i Hjeltefjorden, nord for Stureterminalen i Øygarden kommune i Hordaland klokken 04.02, torsdag 8. november.
KNM Helge Ingstad grunnstøtte i fjæresteinene samme morgen.
Samme dag etablerte Kystverket en statlig oljevernaksjon for å begrense miljøskadene etter grunnstøtingen. Vi på Havforskningsinstituttet (HI) har vært en del av denne beredskapen.
Da fregatten ble hevet, ble den først slept til Hanøytangen i Askøy kommune, der den ble løftet opp på lekter, før den ble fraktet til Haakonsvern.
Den statlige oljevernaksjonen ble avsluttet i det fregatten kom frem til Haakonsvern 3. mars, men Kystverket satte i gang miljøundersøkelser for å kartlegge eventuelle miljøkonsekvenser av operasjonen.
HI har i den sammenheng analysert blåskjell fra området ved Sture terminal, der fregatten havarerte.
– Blåskjellene ble satt ut i bur juli 2018 av Fishguard i forbindelse med rutineovervåking. Prøvene ble sanket i januar, forteller forskningssjef Jarle Klungsøyr, som har ledet HI sin del av operasjonen.
– Da fregatten ble hevet ved Hanøytangen var det noe oljesøl som kom ut fra havaristen. Derfor har vi på HI også sanket inn blåskjell fra fem ulike stasjoner i det området.
Analysene er nå klare. Prøvene fra områdene rundt den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad viser stort sett lave nivåer.
– Vi har funnet økt nivå av oljekomponenter (PAH) ved en av lokalitetene ved Sture, sier Klungsøyr. – Forurensningen ved denne er lokal, og har ikke spredt seg utover et større område.
– Derfor forventer vi at miljøtilstanden i området kommer tilbake til det normale i løpet av relativt kort tid.