Gå til hovedinnhold

Råd om fiske av kongekrabbe i norsk sone i 2025

1 - Råd om fiske

Havforskningsinstituttet (HI) anbefaler at den totale fangsten av hannkrabbe for 2025 i kvoteregulert område ikke overstiger 1510 tonn (Hjelset mfl., 2024).

HI anbefaler at det frie fisket opprettholdes for å redusere spredningshastigheten og sikre forvaltningsmålet om lav tetthet av kongekrabbe utenfor det kvoteregulerte området.

HI anbefaler at bruk av fredningsperiode som forvaltningsverktøy videreføres og utvides til å gå fra april til mai. En utvidet fredningsperiode bidrar også til å redusere andelen skadet kongekrabbe i bestanden.

2 - Bestandsutvikling over tid

Etter perioden hvor kongekrabben etablerte seg i Barentshavet (1960 og -70-tallet) økte bestanden raskt (Figur 1A). Med starten av fisket i 1994, og i takt med en økende fiskeridødelighet (Figur 1B), har bestanden med noe variasjon vist en generelt fallende tendens siden 2003. I 2024 var bestanden estimert til å være under BMSY (B/BMSY = 0,84) men over Blim. Fiskeridødeligheten har økt siden oppstarten av fisket i 1994 (Figur 1B). Siden 2015 har F variert omkring FMSY, med en betydelig økning i 2023. I 2024 er fiskeridødeligheten estimert til å være under både FMSY og Flim.

 

figur med to paneler som viser biomasse og fiskeridødelighet som boksplot over tid.
Figur 1: Relativ bestandsstørrelse B/BMSY (A) og fiskeridødelighet F/FMSY (B) for hannkongekrabbe (≥130 mm) i kvoteregulert område. Stiplete grønne linjer angir henholdsvis den biomassen (BMSY) og den fiskeridødeligheten (FMSY) som gir maksimalt langtidsutbytte. Røde linjer angir grenseverdiene for bestandsstørrelse (Blim) og fiskeridødeligheten (Flim). Vertikale linjer viser 90 % konfidensintervall, mens vertikale søyler viser 25 til 75 persentilen.

 

3 - Fangstscenarier

Dette korresponderer med forvaltningsmål på maksimalt 35% sannsynlighet for at fiskeridødeligheten overskrider Flim samt en mindre enn 10% sannsynlighet for at bestanden faller under Blim. Andre alternative fangstopsjoner med tilhørende risikovurderinger for kongekrabbe i 2025 er:

Fangstopsjon 2025 (tonn) 1000 1200 1400 1600 1800 2000
Sannsynlighet for bestand < Blim 1 % 3 % 7 % 13 % 21 % 28 %
Sannsynlighet for bestand < BMSY 65 % 74 % 78 % 88 % 93 % 96 %
Sannsynlighet for fiskeridødelighet > FMSY 14 % 36 % 56 % 77 % 90 % 96 %
Sannsynlighet for fiskeridødelighet > Flim 2 % 10 % 22 % 41 % 58 % 71 %
Sannsynlighet bestand2025< bestand2024 42 % 55 % 64 % 78 % 86 % 90 %
Bestandsstørrelse (B/BMSY), median 0,88 0,78 0,71 0,58 0,52 0,48
Fiskeridødelighet (F/FMSY), median 0,62 0,84 1,05 1,48 1,89 2,30
Produktivitet (% av MSY) 99 % 95 % 92 % 82 % 77 % 72 %
Tabell 1: Kongekrabbe i kvoteregulert område: Fangstopsjoner for 2025 med tilhørende risikovurdering.

4 - Referansepunkt

  • MSY = Maksimalt langtidsutbytte/maksimal produksjon.

  • BMSY = Bestandsstørrelse (biomasse) som gir MSY.

  • Blim = 0,3BMSY (føre var grenseverdi for bestandsstørrelse, vanligvis en grense for stenging eller kraftig reduksjon av fisket).

  • FMSY = Fiskeridødelighet (beskatningsgrad) som gir MSY, det vil si den beskatningen som driver bestanden mot BMSY.

  • Flim = 1,7FMSY er den fiskeridødelighet som driver bestanden mot Blim (0,3BMSY).

5 - Grunnlag for rådgivningen

Spredning ut fra det kvoteregulerte området er primært avhengig av tettheten av krabbe og vil øke med økende bestand. Lav spredning forutsetter en lav bestand, og fiskeritrykket bør derfor være høyere enn det som typisk anvendes i fiskeriforvaltning, hvor målet er å maksimere fangstene over tid. Når bestanden reduseres gjennom et relativ høyt fisketrykk, øker variasjonen i rekruttering og i potensielt utbytte i fisket, og grunnlaget for et langsiktig fiskeri påvirkes følgelig i negativ retning. Forvaltningen er derfor en avveiing mellom «liten spredning» og et «stabilt og produktivt fiske». Det er ikke eksplisitt definert hvordan balansen mellom spredningsrate og stabilitet i fisket skal vektes. Havforskningsinstituttet tolker det samlede forvaltningsmålet for bestandsstørrelse som: Den minste bestand som over tid er i stand til å opprettholde et relativt stabilt uttak. Dette fører til følgende prioriterte målbare referanser som basis for rådgivningen, der prioritet 1 alltid må være oppfylt:

  1. Nedre grense for bestandsstørrelse, Blim: Ved bestandsstørrelser under Blim økes risikoen for rekrutteringssvikt betydelig og fangstmulighetene vil variere mye fra et år til det neste. Bestandsstørrelser under Blim er derfor ikke forenlig med forvaltningsmålet om «et langsiktig kommersielt fiskeri». Blim settes til 0,3BMSY og det bør være en lav risiko (lavere enn 10%) for at bestanden går under denne grensen.

  2. Øvre grense for fiskeridødelighet, Flim: Den fiskeridødeligheten (beskatningsgraden) som driver bestanden mot Blim defineres som Flim og er lik 1,7FMSY. Stabiliteten i fisket reduseres kraftig, og variasjonen i fangstutbyttet mellom år stiger, når fiskeridødeligheter ligger over Flim over lengre tid. Flim anses derfor som en øvre grense, hvor sannsynligheten for overskridelse bør være moderat lav (maksimalt 35%).

6 - Forutsetninger:

Beregningene som danner basis for rådgivningen, forutsetter blant annet:

  • At skadet krabbe er inkludert i kvoten.

  • At minstemålet på 130 mm ryggskjoldlengde opprettholdes for hannkrabber.

  • At bærekapasiteten for kongekrabbe i det kvoteregulerte område varierer tilfeldig og ikke har endret seg retningsbestemt over tid.

  • At bestanden ikke sprer seg i vesentlig grad ut av det kvoteregulerte området.

  • At det ukjente uttaket fra bestanden (bifangst, fritidsfiske, ulovlig fiske etc.) er tilnærmet konstant fra år til år, og av ubetydelig størrelse i forhold til totalfangsten.

Modeller Beskrivelse
Bestandsmodell Hirarkisk produksjonsmodell
Bestandsindeks Tid-rom modellert toktindeks
Datagrunnlag Årlige tokt siden 2000, fangststatistikk
Utkast og bifangst Krabber under minstemålet gjenutsettes. Bifangst er neglisjerbar
Tabell 2: Modeller og datagrunnlag

7 - Kvaliteten på bestandsvurderingen

Bestandsvurderingen vurderes å være av god kvalitet.

8 - Råd, fangst og landinger over tid

År Kvoteråd Fastsatt kvote Totalfangst hannkrabber Totalfangst hunnkrabber
2009 600 1 200 1 395 54
2010 0 900 832 36
2011 900-1 800 1 200 1 267 35
2012 <500 900 1 090 32
2013 <900 1 000 946 24
2014 <1 000 1 000 1 283 31
2015 <1 250 1 100 1 211 33
2016 <2 000 2 000 2 202 60
2017 <1 500 2 000 1 688 115
2018 <1 250 1 750 1 977 128
2019 <1 400 1 400 1 345 102
2020 <1 530 1 530 1 377 109
2021 <1 780 1 810 1 594 108
2022 <1 844 1 844 1 867 118
2023 <2 375 2 272 2 323 115
2024 <975 975 595* 31*
2025 <1510      
*Per september 2024
Tabell 3: Kongekrabbe i norsk sone. Kvoteråd, totalkvote og totallandinger i kvoteregulert område. Tall for 2024 er oppdatert per september 2024. Alle verdier er i tonn.

9 - Sammendrag av bestandsvurderingen

9.1 - Bestandsstørrelse

Biomassen av hannkrabber over minstemålet (≥ 130 mm ryggskjoldlengde) er estimert til 0,84BMSY i 2024 med en beregnet lav risiko for at bestanden er under Blim.

9.2 - Fiskeridødelighet

Fiskeridødeligheten i 2024 estimeres til å være 0,6FMSY med 1% sannsynlighet for å overskride Flim.

9.3 - Stabilitet i fisket

I 2024 er bestanden innenfor definerte grenser for forvaltningsmålet om stabilitet i produksjonspotensialet.

9.4 - Spredning

I 2024 er bestanden innenfor de definerte grensene for forvaltningsmålet om å sikre lav spredning. Det høye fisketrykket i det frie fisket bidrar til at tettheten av krabbe vest for Nordkapp er lav.

9.5 - Økosystemeffekter

Kongekrabben kan forandre bunnfaunaen ved at artssammensetningen endres og store individer av arter som muslinger og sjøstjerner forsvinner. I tillegg reduseres biomassen og muligens produksjonen av bunnfauna. Det kan også skje strukturelle endringer i bunnsedimentet, som forringer leveforholdene for enkelte arter som er viktige i økosystemet på bunnen. Betydningen av slike endringer er ikke tilstrekkelig kvantifisert.

10 - Referanser

Hjelset, A. M., Danielsen, H. E., Jenssen, M., Berg, E., Hvingel, C., og Zimmermann, F. 2024. Kongekrabbe i norsk sone - Status og rådgivning for 2025. Raport. Havforskningsinstituttet.