Publisert: 18.03.2019 Oppdatert: 23.07.2021
Den norske fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS kolliderte i Hjeltefjorden, nord for Stureterminalen i Øygarden kommune i Hordaland klokken 04.02, torsdag 8. november.
KNM Helge Ingstad grunnstøtte i fjæresteinene samme morgen.
Samme dag etablerte Kystverket en statlig oljevernaksjon for å begrense miljøskadene etter grunnstøtingen. Vi på Havforskningsinstituttet (HI) har vært en del av denne beredskapen.
Da fregatten ble hevet, ble den først slept til Hanøytangen, der den ble løftet opp på lekter, før den ble fraktet til Haakonsvern.
Den statlige oljevernaksjonen ble avsluttet i det fregatten kom frem til Haakonsvern 3. mars, men Kystverket har satt i gang miljøundersøkelser for å kartlegge eventuelle miljøkonsekvenser av operasjonen.
HI har i den sammenheng fått tilgang på blåskjell fra området ved Sture terminal der fregatten havarerte.
– Blåskjellene ble satt ut i bur juli 2018 av Fishguard i forbindelse med rutineovervåking. HI skal analysere disse skjellene, for å se om de har blitt forurenset av olje i perioden fregatten lå ved Sture, sier forskningssjef Jarle Klungsøyr, som har ledet HI sin del av operasjonen.
Da fregatten ble hevet ved Hanøytangen var det noe oljesøl som kom ut fra havaristen. Derfor har HI sanket inn blåskjell fra fem ulike stasjoner i området. Også disse skal undersøkes.
– Blåskjell er stasjonære og er en god art å undersøke oljeforurensning på, siden skjellene gir signal på belastning i et område over tid. Det vil si at blåskjell vil kunne gi en indikasjon på hvor hardt miljøet har blitt belastet av oljesøl, sier Klungsøyr.
Resultatene fra analysene ventes å være klare tidlig i april.