Publisert: 30.10.2020
Før sommeren kom fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen med nyheten om at Havforskningsinstituttet fikk midler gjennom regjeringens tredje tiltakspakke under koronakrisen:
110 millioner til et nytt, kystgående forskningsfartøy, og rett under 50 millioner til oppgradering og vedlikehold av eksisterende fartøy.
Les mer: Jubler over penger til nytt kystforskningsfartøy
Arbeidet med anskaffelsen av nytt kystfartøy startet kort tid etter bevilgningen. 14. august var konkurransen kunngjort på Doffin og TED.
Anskaffelsen gjennomføres som en konkurranse med forhandling. Det er en to-trinns prosess: først kunne interesserte leverandører sende en forespørsel om å delta i konkurransen, og så har oppdragsgiver (HI) invitert utvalgte leverandører til å levere tilbud.
– Vi er nå i gang med trinn to av prosessen, og målet er å tildele kontrakt for design og bygging av nytt kystforskningsfartøy før årsskiftet, forteller innkjøpssjef Trond Aarheim Nilsen.
Midlene til oppgradering og vedlikehold blir fordelt mellom seks forskningsfartøy. Det største kakestykket går til «G.O. Sars», som ble levert i 2003 og nå skal oppgraderes for 17,6 millioner kr.
Pengene går blant annet til opprusting av tekniske og vitenskapelige system, ny mann over bord-båt (MOB), nytt havneaggregat og system for behandling av ballastvann i tråd med nye miljøkrav.
I tillegg skal blant annet 30-åringen «Johan Hjort» og 27 år gamle «Kristine Bonnevie» få ny eller oppgradert akselgenerator, oppgraderte vinsjer og fornying av møbler og interiør.
– Forskningsfartøyer har et stadig behov for oppgraderinger og modernisering ut over løpende vedlikehold, og spesielt når de er mer enn 15–20 år gamle. I tillegg er det stadig behov for nytt vitenskapelig utstyr og instrumenter for at fartøyene skal kunne løse de oppdrag som eiere og brukere av fartøyene har behov for, sier rederisjef ved HI, Per Wilhelm Nieuwejaar.
Noe av arbeidet på båtene er eller blir utført i år, mens brorparten skal gjøres på verksted våren 2021.