Gå til hovedinnhold

Skal feire jul så langt fra julenissen som det er mulig å komme


Fire kvinner med røde julegensere og nisseluer og et juletre i bakgrunnen.

Det er ingenting å si på juleantrekkene til Hilde Marie Christensen (bakerst f.v.), Kristina Holstad Ramstad, Rita Anette Mikkelsen og May Linn Nordstand.

Fotograf: Kristina Holstad Ramstad / Havforskningsinstituttet

Mannskapet på isbryteren «Kronprins Haakon» skal feire jul i Antarktis.

November 2021, isødet nord for Svalbard: Isbryteren «Kronprins Haakon» er på tokt i Arktis.

Plutselig får kapteinen beskjed om at skipet må dra på et hasteoppdrag.

Det skal til Antarktis. På den andre siden av jordkloden.

Isbryter omgitt av is sett rett ovenfra.
Isbryteren «Kronprins Haakon» i isødet i Arktis tidligere i år. (Foto: Andreas Wolden / Havforskningsinstituttet)

Uvanlig med skip til sjøs i julen

– Det er ikke mulig å reise så mye lengre på denne jord enn det denne båten gjør nå. Da må man dra til månen, sier rederisjef Inge André Utåker.

Etter planen skal «Kronprins Haakon» komme til Antarktis 25. desember. Det betyr at det 20 mann store mannskapet må feire jul så langt borte fra Nordpolen som det er mulig å komme.

– Også for oss på Havforskningen er det ganske uvanlig at vi har folk til sjøs i julen, sier rederisjefen.

Forskningsfartøyene pleier å ha folk om bord i juleferien, men da ligger de fortøyd til kai.

Pinnekjøtt, ribbe og mye sjokolade

Derfor er det viktig å skape julestemning om bord.

– De fleste ville nok heller vært et annet sted, men det får de ikke alltid anledning til i år. Så da må vi gjøre det beste ut av det, sier Utåker.

På isbryteren blir det pyntet til jul og på julaften serveres det julemat.

– Da blir det pinnekjøtt eller ribbe. Eller kanskje begge deler, forteller kaptein Johnny Hansen.

– Og så blir det en liten samling på kvelden. Men det blir stille og rolig, og vakten går som vanlig, legger han til.

To menn pynter juletreet
William Robertsen og Stefan Eilertsen pynter juletreet. (Kristina Holstad Ramstad / Havforskningsinstituttet)

I romjulen blir det også julemat og sannsynligvis en del julesnop.

– Jeg håper at de har marsipangriser og rikelig med sjokolade om bord, men det tror jeg de har. Jeg har jo sett handlelappen, sier rederisjef Utåker og smiler.

Må hjelpe forsyningsskipet

Grunnen til at «Kronprins Haakon» må sørover er for å få frem forsyninger til Troll-stasjonen, den norske forskningsstasjonen på Antarktis. Én gang i året kommer det et lasteskip med forsyninger til stasjonen. Det har fortøyd på kanten av den ytterste isbremmen og heist konteinere på land. Så har en beltebil fra Troll kommet og hentet forsyningene.

– Skipet har fortøyd ved den samme iskanten i 20 år, men i månedsskiftet september-oktober kalvet iskanten. Den knakk av. Så losseplassen de har brukt var plutselig på et isfjell, sier Utåker.

Nå må de finne en ny losseplass, og da trenger de en isbryter som kan hjelpe forsyningsskipet med å komme helt inn til iskanten.

– De trenger en isbryter for å være på den sikre siden. Hvis de ikke hadde fått forsyninger til Troll nå når det er sommer der nede, er det usikkert om forskerne på stasjonen kunne overvintret der, sier rederisjefen.

Isbryter kjører gjennom isen med en lang stripe med åpent vann etter seg.
Isbryteren skal sørge for at lasteskipet kommer frem til iskanten med forsyningene. (Foto: Andreas Wolden / Havforskningsinstituttet)

Fornøyd rederisjef

Når «Kronprins Haakon» er ferdig med oppdraget i Antarktis, er planen at skipet skal til Cape Town for å bytte mannskap og etterfylle. Og så skal fartøyet rett til Tromsø og tilbake til det vanlige toktprogrammet.

– Men vi er veldig fornøyde med at vi har klart å kaste oss rundt og håndtere en så omfattende endring av planene på kort tid, sier Utåker.