Publisert: 28.04.2023 Oppdatert: 02.05.2023
«Prinsesse Ingrid Alexandra» er bygget for å gå langs kysten i nord. Derfor ble fartøyet døpt i Bodø fredag, «hjemme» hos samarbeidspartner Nord universitet, av gudmor Mari Sundli Tveit, direktør i Norges forskningsråd.
– Fartøyet vil være et godt tilskudd til flåten vår. Forskerne får en god plattform for å forske mer på de kystnære utfordringene og mulighetene. Blant annet trenger vi å vite mer om totalbelastningen på kystøkosystemene, sier havforskningsdirektør Nils Gunnar Kvamstø.
Det 35 meter lange fartøyet har toppmoderne forskningsutstyr, og er spesialbygget for å kunne operere langs den værharde kysten, også i nord. Fartøyet skal også brukes til undervisning.
Allerede under testtoktet for å kartlegge tobis på Vestlandet denne våren, ble det klart hvor ypperlig PIA (kortversjonen av navnet) fungerer til denne type arbeid: Båten lar seg smidig manøvrere inn i bukter og blant holmer og skjær.
PIA blir det niende i Havforskningsinstituttets flåte av forskningsfartøy. Flåten spenner fra isbryteren «Kronprins Haakon» til andre store, mellomstore og små fartøy.
Det nye forskningsskipet skal i utgangspunktet brukes for fiskeriakustiske og oseanografiske undersøkelser, planktonprøvetaking, bentiske og geologiske undersøkelser, håndtering og bruk av autonome farkoster, lett tråling og annet.
En rekke tokt er blant annet satt opp for å fortsette kartleggingen av sårbare naturtyper. Her vil det blant annet bli brukt en nyanskaffet ROV og egne ROV-piloter.
– PIA er et drømmefartøy for oss. Vi gleder oss stort til å gire opp arbeidet med å utforske og kartfeste mangfoldet av sårbare naturtyper som finnes langs kysten av Norge. Økt innsats for å kartlegge sjøbunnen langs kysten og fjordene, gjør at vi kan gi best mulige råd til forvaltningen, sier forsker Tina Kutti.