Publisert: 27.11.2023 Oppdatert: 28.11.2023
Selve trafikklysvurderingen er det Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) som gjennomfører.
– Havforskningsinstituttet har omfattende forskning og overvåkning på lakselus. Resultater og data fra disse prosjektene inngår i kunnskapen som vi har levert til den kommende trafikklysvurderingen i form av tre rapporter, sier Ørjan Karlsen som er medlem av ekspertgruppen som består av medlemmer fra flere forskningsmiljøer i Norge.
Rapportene:
Havforskningsinstituttet sine data på lakselus omfatter blant annet:
Disse dataene er innhentet gjennom prosjektet nasjonal overvåking av lakselus (NALO), som gjøres i samarbeid med NINA og NORCE.
Det er ikke praktisk gjennomførbart å dekke hele norskekysten med feltarbeid. Derfor er det utviklet avanserte modeller slik at vi likevel har resultater for hvordan lakselus påvirker de ville laksebestandene.
– Ved hjelp av modellene har vi god oversikt over luse-situasjonen langs hele kysten, sier forskningsdirektør Geir Lasse Taranger.
Før Næring- og fiskeridepartementet gjør sin vurdering av hvilken farge de ulike produksjonsområdene skal ha, er det gjort et omfattende arbeid blant forskningsinstituttene som leverer kunnskap og data.
Etter at de involverte forskningsinstitusjonene har opparbeidet sine data og oppsummert ny kunnskap, sendes ballen videre til Ekspertgruppen. De går gjennom kunnskapen fra alle forskningsmiljøene og oppsummert den i en egen rapport.
Deretter overtar Styringsgruppen som gjør en konkret vurdering av alle de 13 produksjonsområdene. Også deres rapport er offentlig nå:
Det er ikke fastsatt når NFD offentliggjør i hvilken kategori de ulike produksjonsområdene kommer i når Trafikklysene for 2024 skal settes.