Gå til hovedinnhold

Her lander haien i Tromsø


Håkjerring pakket inn i sort plast lastes ut av luka under cockpiten på et Norwegian-fly. To ansatte fra Widerøe Cargo utfører jobben.

Christoffer Holten og hans kollegaer fra Widerøe Cargo sørger for å eskortere haien trygt ut fra lasterommet. Det er første gang de har opplevd å ta imot hai med flyfrakt.

Fotograf: Vibeke Lund Pettersen / Havforskningsinstituttet

16. mai sjekket en 3 meter frossen håkjerring inn på Norwegians rutefly fra Oslo til Tromsø.

Haien har ligget på frys i Fredrikstad siden den ble plukket opp av Skjærgårdstjenesten nært Tjøme for 3–4 uker siden. Etter mye logistikk for å få haien fraktet til Tromsø, landet den på flyplassen torsdag.

– Håkjerringa blir en viktig del av pågående forskning, hvor vi undersøker og sammenligner flere haityper. Målet er å finne ut om haien brugde har selvvarmende egenskaper, og håkjerringa vil bli brukt til sammenligning, forklarer HI-stipendiat Antonia Klöcker.

For bakkemannskapet fra Widerøe Cargo er det ikke akkurat dagligdags å dra en 3 meter lang hai ut av flyet.

– Dette er nytt for oss ja, så det er litt spennende. Vi var litt nysgjerrige på hvordan vi skulle få den ut av flyet, men det gikk fint. Det lukta litt stramt da vi åpnet lasteluka for å si det sånn, sier Christoffer Holten fra Widerøe.

Fra 1200 muh. til 10.000 moh.

Det kan nok ikke utelukkes at håkjerringa som fløy Norwegian til Tromsø har verdensrekord i høydeforskjell for haier.

Håkjerringa er en rovhai som er kjent for å trives på dypt vann, som er å finne helt nede på 1200 meters dyp. Den er langt fra like hurtig og spenstig som andre, mer fryktede rovhaier som hvithaien.

– Håkjerringa er langsom og dvask, noe det latinske navnet henspiller på: Somniosus, den søvnige. Denne flyturen er en reise utenom det vanlige, langt oppe i høyden og i et tempo som vanligvis ikke er håkjerringa forunt, sier haiforsker Claudia Junge.

Junge leder forskningsprosjektet Sharks on the Move, eller Haier på farten, som det kalles på norsk.

– Navnet på prosjektet har vel sjeldent passet bedre enn nå, smiler Junge etter at haien landet i Tromsø.

Rett på «frysehotell»

Nå skal haien inn i Havforskningsinstituttets fryselager i Tromsø, mens den venter på å bli dissekert.

– Håkjerringa blir den tredje haiarten vi sager opp i skiver, for å undersøke strukturer i vev, kjøtt og muskulatur. Tidligere er samme operasjon utført på brugde og håbrann, forteller Klöcker.

Les mer: Verdens største sushi?

I tillegg kommer forskerne til å ta prøver av alt fra mageinnhold til øyelinsa på denne nå bereiste haien for å samle så mye informasjon som mulig:

– Det er veldig spesielt å få et helt eksemplar av håkjerring å forske på, og det gir oss en unik mulighet til å finne ut mer om arten, sier Junge.

Allerede tirsdag var forskerne i Tromsø i gang med å dissekere håkjerringa, som har ligget på frys over pinsehelga. 

Billigste reisevei

Mange ulike ruter og mulige løsninger ble undersøkt, vurdert og forkastet, før haien endte opp på rutefly. Det er nemlig alt annet enn enkelt å få fraktet en 3 meter lang hai fra én kant av landet til en annen.

Den største utfordringen er at haien må holdes frossen, og fraktes i fryst tilstand.

– Vi vurderte å reise sørover for å gjøre disseksjonen, men det var utfordrende å finne et passende lokale, for det blir mye søl. Etter å ha undersøkt ulike reiseruter, endte vi opp med flyfrakt som mest egnet – og faktisk også billigste alternativ, sier Junge.

Takket være god innsats fra mange engasjerte hjelpere, gikk den lange reisen nordover knirkefritt for håkjerringa.

– Vi vil rette en stor takk til alle som har bidratt til at haien nå er på plass i Tromsø, slik at vi får undersøkt den. Det har vært en rekke engasjerte og hjelpsomme folk underveis, og uten dem hadde det ikke gått, sier Junge.

Takk for god hjelp fra:

• Skjærgårdstjenesten ved Tjøme som plukket opp haien, pakket den inn og fraktet den til Fredrikstad.

• Constellation i Fredrikstad som sa ja til å lagre haien hos seg, og har hatt den der til vi kunne ordne med transport videre.

• Pia Ve Dahlen for gode bidrag i hai-logistikken.

• Alle som har kontaktet oss for å tilby lokaler på Østlandet, dersom ikke haien kom seg til Tromsø.

• Sten Helberg i Marea og hans medhjelper Gunnar Andersson for å pakke inn og klargjøre haien for flytransport.

• Cato Signebøen fra Kuldeutleie AS for transport til Gardermoen.

• Widerøe Cargo og Norwegian for å organisere og ta med en litt spesiell pakke til Tromsø.