Avtalt kvote 2022: Ikke internasjonal enighet om totalkvote (summen av kvotene som er satt individuelt av de ulike landene/partene er av ICES beregnet til 1 107 529 tonn)
Publisert: 30.09.2022
ICES anbefaler at når MSY-tilnærming følges så bør fangstene i 2023 ikke overstige 1 359 629 tonn.
Fiskedødeligheten for bestanden overstiger FMSY og Fpa, men er lavere enn Flim. Gytebestanden er over MSY Btrigger, Bpa og Blim.
Bakgrunn |
Fangst 2023 (tonn) |
Grunnlag |
F i 2023 |
SSB i 2023 (tonn) |
% forandring i SSB* |
% forandring i fangst** |
FMSY |
1 359 629 |
FMSY |
0.32 |
6 621 207 |
17,5 |
23 |
* SSB i 2024 sammenlignet med SSB i 2023
**anbefalt fangst i 2023 sammenlignet med antatt fangst i 2022
Årets bestandsvurdering viser en betydelig revisjon av de historiske verdiene for F, SSB, og rekruttering for 2021. 2020 årsklassen (alder 1 i 2021) er nå estimert til å være historisk høy (71.6 milliarder), mens fjorårets estimat for den samme årsklassen var 22.8 milliarder. F i 2021 er revidert ned med 29% og SSB i 2021 er justert opp med 46%. Revisjonen av 2020 årsklassen er som følge av en historisk høy toktindeks i 2022 og er bekreftet av høy fangst ved alder for den samme årsklassen i 2021 og 2022. Fangsten for 2021 var 9.1% lavere enn den foreløpige verdien brukt i fjor, noe som også bidrar til revisjonen av F og SSB i årets bestandsvurdering.
Andre tokt, som ikke nå brukes direkte i bestandsvurderingen, bekrefter også en svært stor 2020 årsklasse.
Foreløpig fangst for Russland i 2021 ble brukt i bestandsvurderingen, sammen med russiske fangstprøver som var tilgjengelig for første halvår. Historisk er foreløpige fangster sammenlignbare med den endelige estimerte fangsten brukt av ICES. Russiske data for aldersfordeling i fangsten for 2022 var ikke tilgjengelig. ICES brukte historisk (2019-2021) russisk andel (13%) av total internasjonal fangst for å estimere totalfangst i 2022. Det ble antatt at aldersfordelingen i russiske fangster er tilsvarende aldersfordelingen i fangst tilgjengelig fra andre nasjoner.
Klausul 6b. i forvaltningsplanen sier at en TAC-begrensning ikke skal anvendes når TAC-rådet avviker mer enn 40% fra TAC foregående år. Denne funksjonen var ikke en del av den forvaltningsplanen som ICES evaluerte (ICES, 2016a). Derfor er rådet basert på ICES sin MSY-tilnærming.
Der har vært konsekvente avvik fra forvaltningsplanen siden 2018 som er vist av summen av de unilaterale kvotene. Under evalueringen av forvaltningsplanen (ICES, 2016a) ble ikke implementeringsfeilen, i form av den konsistente overskridelsen av TAC, inkludert. Derfor er det ikke sikkert at fangster som ikke er i samsvar med det som er avledet fra anvendelsen av MSY-tilnærmingen eller forvaltningsplanen er føre-var. Nærmere bestemt så kan dette resultere i økt risiko for bestanden å falle under Blim, tap av fangs på lang sikt og ikke bærekraftig utnyttelse av ressursen.
2020 årsklassen er estimert til å være historisk stor og vil være fullt rekruttert til fisket i 2023.
F har overskredet Fpa siden 2014. Dette følger ikke føre-var-tilnærmingen og kan på lang sikt føre til økt risiko for at SSB kan falle under Blim og tap av utbytte.
Kritisk gytebestandsnivå (Blim): 1,5 millioner tonn
Føre-var-gytebestandsnivå (Bpa): 2,25 millioner tonn tonn
Tiltaksgrense for maksimalt langtidsutbytte (MSYBtrigger): 2,25 millioner tonn
Kritisk fiskedødsrate (Flim): 0,88
Føre-var-fiskedødsrate (Fpa): 0,32
Fiskedødsrate for maksimalt langtidsutbytte (FMSY): 0,32
Avtalt fiskedødsratenivå i forvaltningsplan (FMGT): 0,32
Ventet fiskedødsrate i 2022: 0,37
Ventet gytebestand i 2023: 6,621 millioner tonn