Publisert: 08.01.2024 Oppdatert: 18.01.2024
I høst ble det klart at tidligere klima- og miljøminister Vidar Helgesen blir ny sjef for den internasjonale havkommisjonen i Unesco (IOC).
IOC er delen av FN som spesialiserer seg på havforskning og havtjenester, og som gir input om dette til andre organisasjoner i FN-systemet (se faktaboks).
– Jeg er her i dag for å oppdatere meg på hva som skjer i fronten av havforskningen. Og da er det naturlig å starte hos HI i Bergen, sier Vidar Helgesen.
Og han valgte et godt sted å starte den nye karrieren på. Hos HI ble det møter med ledelsen og et miniseminar med våre beste forskere, om tema som havbunnsmineraler, sameksistens mellom havnæringer og sjømatens rolle i det grønne skiftet.
Havet er der klimaendringene skjer fortest, men det er også løftet frem som løsning på mange av problemene menneskeheten står foran.
– Jeg setter stor pris på besøket og den gode kontakten vi har med Vidar Helgesen. Våre data, forskning og råd om tilstanden og utviklingen i havet, har aldri vært mer etterspurt og relevant – på godt og vondt, sier havforskningsdirektør Nils Gunnar Kvamstø.
For å ruste seg for dette, er Havforskningsinstituttet nettopp i gang med ny strategi for den neste fireårsperioden.
Fokuset er å bidra med kunnskap og råd til en bærekraftig, grønn overgang nasjonalt og globalt, god sameksistens mellom eksisterende og nye marine næringer – og å sikre beste praksis for en helhetlig økosystemtilnærming og risikovurdering.
Vidar Helgesen fikk derfor en symbolsk gave i form av taresalt, laget av lokal, villhøstet tare.
For tare er nemlig både sunt og godt – anerkjent internasjonalt blant mesterkokker for sin evne til å tilføre umami i matretter. Men til tross for sin enorme utbredelse langs norskekysten, er det et nytt innslag i norske kjøkken.
– Jeg ønsker at krydderet kan inspirere til nytenkning om de ressursene vi sitter på, både i havet og mellommenneskelig. Dette er vårt fokus fremover. I tillegg skal vi ha med oss videre en god dose av det "trauste", men velfungerende – saltet i denne metaforen, sier Nils Gunnar Kvamstø.
Les mer om den nye strategien her.